środa, 8 kwietnia 2015

Wzmacniacz - Symasym

Witam przedstawiam mój ostatni projekt który właśnie osiągnął status wykonanego.
Otóż pewnego jesiennego wieczoru postanowiłem zmodyfikować mój dotychczasowy wzmacniacz.

Stary układ wzmacniacza nie był zbyt rewelacyjny, słaby zasilacz (oryginalny układ wzmacniacza toshiby z końca lat 70), cienkie ścieżki, cienkie przewody połączeniowe, mały transformator, tylko 20000 uF pojemności.
Postanowiłem gruntownie podejść do sprawy czyli całkowicie wymienić układ zasilacza, powiększyłem obudowę, wymieniłem wskaźniki wysterowania na diodowe elektroniczne.
Układ jest tak zaprojektowany, by w przyszłości działał dual mono, pozostawiłem miejsce na drugi transformator. Układy filtrujące, zabezpieczenie głośników są osobne dla każdego kanału.



Opis układu elektronicznego

Zaczniemy od zasilania. Wzmacniacz napędzany jest z sieci 230v poprzez gniazdo IEC w wbudowanym filtrem przeciwzakłóceniowym. Transformator to 300W toroid (w przyszłości będzie drugi), Toroid ma uzwojenia wyjściowe 2x42v i 1x9v. Uzwojenie 9v wykorzystuje do zasilania wskaźników.


Schemat zasilacza i zabezpieczeń

Każdy kanał posiada oddzielny moduł zasilacza wraz z układem zabezpieczeń na osobnej płytce. W stopniu prostownika pracują 4 diody 10A oraz cztery kondensatory po 6800uF.
Układ zabezpieczeń jest klasyczny na kości uPC1237, odpowiada za opóźnienie załączania głośników (zwłoka ok 2s), w przypadku pojawienia się napięcia stałego na wyjściu ze wzmacniacza, natychmiast odłącza głośniki oraz podczas wyłączania wzmacniacza, by zapobiec stukom w głośnikach.




Moduły wzmacniaczy (Symasym), nie będę się rozpisywał jest bardzo dużo informacji na ich temat w internecie. W układzie wejściowym jest w tej chwili kondensator polipropylenowy 4,7 uF, który w przyszłości wymienię na 10 uF.


Układ regulacji głośności to drabinka rezystorowa  i przełącznik obrotowy 12 stanowy. Zrezygnowałem z potencjometrów, ponieważ nie są zbyt liniowe i trudno jest nimi ustawić równomiernie głośność w obu kanałach.



Wskaźniki wysterowania to układy LM3916 pracujące z logarytmiczną charakterystyką dedykowane do zastosowań jako wskaźniki wysterowania audio. Na płytce wskaźników znajduje się także zasilacz 5v.

Schemat wskaźników wysterowania



Układ masy całego wzmacniacza jest zaprojektowany w gwiazdę.

Obudowa

Z oryginalnego wzmacniacza Toshiby pozostał tylko klasyczny aluminiowy front, takie było założenie.
Boki stanowią dwa profile radiatorów, do których przykręcone są tranzystory modułów wzmacniaczy. Tylna ścianka to 5 mm blacha aluminiowa, przykręcona do boków za pomocą kątowników. Górna i dolna perforowana blacha to - pozostałości po innym uszkodzonym wzmacniaczu które przyciąłem na odpowiedni wymiar i pomalowałem.
We wnętrzu obudowy znajdują się przegrody wykonane z blachy aluminiowej, które jednocześnie spełniają funkcje wzmacniającą całą konstrukcję, a także izolują zakłócenia elektromagnetyczne od transformatora.



Zainteresowanych pełną dokumentacją proszę o kontakt mailowy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz